Bristol Studio - et brand skabt med afsæt i kærligheden til basketball
En oplevelse i barndommen startede drømmen
Det fremgår af flere interviews med grundlægger og direktør for Bristol Studio, Luke Tadashi, at det er ualmindeligt svært at fastlægge en startdato for opblomstringen af Bristol Studio. Stifteren selv vil dog skrue tiden 15-20 år tilbage, og argumentere for, at det hele startede da hans kærlighed til basketballsporten for alvor tog ham med storm.
Som barn var han helt og aldeles tryllebundet af den traditionsrige sportsgren. Han spillede når, og hvor end han kunne, han var trofast læser af basketballmagasinet SLAM, og han lærte, forbedrede og opfandt konstant nye tricks i baghaven med vennerne. Det var alt ved sporten, både inden for og uden for banen, der gjorde ham nysgerrig. Der var en helt speciel ånd omkring basketball, der appellerede til, og trak i ham.
En dag efter en basketballtræning bemærkede Luke som 10-årig noget, der senere skulle vise sig at være definerende for hans fremtid. De ældre børn var iført træningsbukser og hættetrøjer, som de efter endt træning kunne vende vrangen ud på, så tøjet fik et helt nyt look. Det skabte en utrolig stilistisk effekt, som indprentede sig i hans bevidsthed. Bukserne fik nye farver, nye lommer og et nyt udtryk, når vrangen blev vendt ud på dem. Det er med afsæt i sådanne oplevelser, at de fleste af Bristol Studios kollektioner er blevet skabt. Født af erfaringer, oplevelser eller erindringer som i en tidlig alder har bidt sig fast.
En hård tackling forvandles til et slam-dunk
I den spæde opstartsfase i 2015 hed, hvad vi i dag kender som Bristol Studios, Bristol Cut & Sewn. Bristol Cut & Sewn blev etableret som et denimbrand. På daværende tidspunkt var Luke Tadashi hovedkuls forelsket i rå denim og elskede ideen om, at man kunne bære et stykke tøj, der med tiden ville blive slidt, ændre udtryk og reflektere ejermandens livshistorie. Der var dog ét problem.
Luke indså meget hurtigt, at denim ikke var hans metier, da det var ekstremt udfordrende og praktisk talt umuligt at differentiere sig fra alle de andre denim-mærker, der allerede havde indtaget markedet. Derudover vidste han heller ikke nok om hverken denim eller tøjproduktion, at han kunne lancere et bedre produkt, end hvad der allerede var tilgængeligt. Til magasinet VoyageLA udtalte han også:
”Beyond that, I was missing the personal connection to the clothes, which for me is everything (…) I realized if I’m going to wake up every day and build something, it has to be something personal to me – it has to be my story.”
Efter denne erkendelse besluttede Luke sig for at ændre retning. Han ville lade hans egen historie, oplevelser og ændringer agere brandets ultimative ledestjerne. For Luke var ledestjernen hans kærlighed til basketball, den sport der ændrede hans liv og formede, hvem han er. Spillet der lærte ham, hvordan man arbejder hårdt og leder et team. Et spil der lærte ham, at man både vinder og taber, og at man hverken skal lade sig henkaste til sejrens sødme eller nederlagets knusende knytnæve. Et spil, der viste ham, at stil lever både på og uden for banen, og at spillernes stil kan afspejle, hvordan de spiller, og hvem de er.
Til det ekstremt populære modemagasin Hypebeast forklarede Luke Tadashi basketballs betydning for Bristol Studios’ succes således:
“Some of my most creative moments ever were on a basketball court, just dribbling and trying to figure out a way to get past my defender. To be able to think on the fly like that, just requires you to tap into a creativity unlike any other. “
Det var ligeledes basketball, der introducerede ham for hans bedste venner Maasai Ephraim og Jack Fenster. Det er netop disse to venner, der var med til at starte Bristol Studio.
Opbygningen af et brand der aldrig har eksisteret før
Hele essensen af Bristol Studio, er at tænke nyt og gøre tingene anderledes. Det er netop denne tilgang, der har været medvirkende til at Bristol Studio de seneste år, er kommet på alle modeentusiasters læber. Med deres kollektioner der hylder streetwear fra 00’erne og historiens mest ikoniske basketballstjerner, har de etableret sig som et brand, der er kommet for at blive.
Siden de for alvor cementerede deres navn i modebranchen, har de produceret merchandise til Coachella festivalen og lavet collabs med mastodonter som New Era og Adidas.
Bristol Studio samarbejdede med adidas omkring sneakeren Bristol Studio x adidas Crazy BYW (Boost You Wear). Designet er skabt med afsæt i Luke Tadashi’s første kærlighed til basketball, hvorfor skoen også hviler på den nostalgiske gummisål. Sneakeren har et ”uperfekt” look, da hver colorway præsenteres med et slidt og vintage fade.
Bristol Studio har allerede indgået i flere spændende samarbejdskonstellationer, og der vil med sikkerhed dukke flere spændende ting op fra brandet i den nærmeste fremtid. Bristol Studio gør tingene på deres egen måde, og det elsker vi!
Vi glæder os til at se hvad fremtiden bringer for et af Los Angeles’ mest progressive brands.