Timberland - fodtøjets svar på workwear
Et ikon opstår
Timberland er stiftet af Nathan Swartz, der sammen med sin søn, Sidney, udviklede vandtætte støvler. Det skulle senere være Sidney’s søn, altså Nathan’s barnebarn, Jeff, der skulle lede Timberland til den succes, du kender i dag. Oprindeligt forsynede firmaet vejarbejdere og håndværkere med sikkert, komfortabelt og slidstærkt fodtøj.
I 1955 ledede Nathan et skofirma kendt som Abington Shoe Company lidt uden for Boston. Under dette navn startede virksomheden i en stille, afsides liggende by i New England i USA.
Vi skal spole små 20 år frem, før der for alvor sker noget. I 1973 lancerede Abington Shoe Company modellen The Original Timberland 8-inch Boot. Tre år senere, i 1976, kom en kortere version til: The Original Timberland 6-inch Boot. Det er den støvle, vi kender som den klassiske gule Timberland støvle. Støvlen betegnes også af mange blot som ”Timbs”.
Den ikoniske støvle består af premium læder, der er udsat for en silikonebehandling, der gør støvlerne vandtætte. Desuden er støvlerne ekstremt slidstærke grundet deres specielle fire-rækkers syninger. Støvlerne er foret med Primaloft Eco Insulation (et materiale udviklet af syntetiske fibre bestående af minimum 90% genanvendt PET plastik typisk fra plastflasker), udstyret med en skridsikker gummisål og en indersål med stødabsorbering for bedre komfort.
I Timberland-støvlen får du altså et stykke kvalitetsfodtøj. Et lille fun fact om testen af støvlerne er, at Nathan, Sidney og Jeff efter sigende skulle have fyldt en støvle med sten og forsøgt at synke dem i toilettet på fabrikken for at bevise, hvor vandtætte de er.
Modkultur og musikken – Timberlands gennembrud
Ofte ser vi musikkulturen bære et produkt eller en tendens frem, men for første gang kom en anden bevægelse en anelse før musikkulturen. I Milano i Italien skete et mindre modemæssigt oprør. Op gennem tiden har man flere steder i verden set unge mennesker gøre op med måden de ældre generationer har klædt sig og søgt at gå i en kontrær retning, for at skille sig ud og fastslå sin holdnings- og aldersmæssige afstand. Netop et sådant fænomen udspillede sig i Milano i 1980’erne, hvor Paninaroerne (en fælles betegnelse for en gruppe af datidens unge) gjorde op med deres forældres ellers klassiske stil bestående af kjoler og jakkesæt. Paninaroerne dyrkede en mere casual og afslappet Americana stil bestående af jeans, pufferjakker, klassiske gule Timberland støvler og boatshoes. Tendensen fik sit navn fra Pet Shop Boys hittet ”Paninaro” fra 1986, så helt uden om musikkens verden, og dennes indflydelse, kom vi altså ikke.
Hvis vi skal blive lidt i musikkens univers, så lad os lige tage den fra Pet Shop Boys og indie til et stykke med elektronisk musik i slutfirsernes Storbritannien. Fra slut 1980erne og op gennem 1990erne blev den klassiske Timberland støvle det foretrukne fodtøj for britiske ravere – ja, ravere. Dem forbinder du nok mere med halvhurtige sneakersilhuetter, men i 1990erne trak de altså i gule Timbs, fordi støvlerne var behagelige at danse i i mange timer i streg. Desuden var de slidstærke og gode under alle forhold, hvilket jo er en fordel, da raveparties kunne finde sted på såvel en klub som i en forladt lade, en nedlagt fabrik eller slet og ret midt på en mark.
Op gennem 1990erne tager det for alvor fart for Timberland. Hiphoppen adopterede den klassiske støvle og adskillige artister, lige fra Notorious B.I.G., Nas og Kanye West til Nik & Jay, har rocket dem. I 1990erne når støvlerne så vidt som til Harajuku distriktet i Tokyo, der med tiden har udviklet sig til verdens streetstyle hovedstad. Her mixede japanerne støvlerne med japanske brands for at opnå et mix af japansk og vestlig americana look.
I 1990erne sker noget andet interessant rent firmamæssigt for Timberland. Timberland var ret tidligt opmærksomme på deres ansvar og var forud for deres tid. I 1993 lancerede de kampagnen ”Give Racism the Boot”, som kan oversættes løseligt til ”Giv racismen sparket”. Det er altså en del år før CSR (Corporate Social Responsibility), som vi alle tager for givet i dag, er et buzzword i businessverdenen, at Timberland inkorporerer en tydelig holdning om afstandtagen til racisme i deres kommunikation.
Endnu et ikon føjes til produktporteføljen
I 1978 føjede Abington Shoe Company endnu en sko til produktlinjen. En sko der med tiden skulle udvikle sig til en næsten lige så stor klassiker som den gule støvle. Store støvler om sommeren kan være svært, så man introducerede et par boatshoes, eller sejlersko, som vi kalder dem herhjemme. 3-Eye Lug skoene er håndsyede og bærer den klassiske skridsikre gummisål, som man også ser på støvlerne.
Som så mange andre store brands har Timberland heller ikke skortet på samarbejderne, og således findes støvlerne i collabs med BBC, Jimmy Choo, hedengangne Parisiske Colette og Supreme – selvfølgelig. Den klassiske boatshoe har også været under kærlig behandling af blandt andre Alife og Aimé Leon Dore.
Ligesom det er tilfældet med støvlerne, er skoene tæt på umulige at slide op. Timberland lavede engang en kampagne med sloganet ”Years from now you may have to replace the laces” – altså et spin på, at du ikke kan slide skoene op, men at snørebåndene måske skal skiftes.
Hos qUINT er vi stolte af at kunne præsentere Timberland som en del af vores brandportefølje fra sensommeren 2024. På hylderne i din lokale qUINT og online vil du finde både den klassiske gule Timberland støvle samt samme silhuet i andre farver. Du vil naturligvis også finde 3-Eye Lug Boatshoes i to farver.