Kunstneren og brandet opkaldt efter kæmpen
Han ser sig selv som anerkendt kunstner, street artist og aktivist. Han har stiftet og driver et anerkendt tøjmærke, han er udøvende kunstner, arbejder med grafiske udtryk, og så står han bag den ikonisk ”HOPE” plakat med Barack Obama. I denne artikel kan du blive klogere på både tøjbrandet Obey, men også manden bag – kunstneren Shepard Fairey.
Det grafiske geni
Shepard Fairey, med det borgerlige navn Frank Shepard Fairey, er fra Charleston, South Carolina, og født i 1970. Shepard er uddannet grafisk designer fra Idyllwid Arts Academy i Palm Springs i Californien, og efterfølgende har han læst en bachelor i Fine Arts fra Rhode Island School of Design, som han færdiggjorde i 1988.
Allerede som ung begyndte Fairey at interessere sig for kunst og grafiske udtryk. Han tegnede og malede på t-shirts og skateboards, og han blev med tiden besat af skateboarding og skatekulturen. Det førte til et fritidsjob i en skateshop. Han etablerede hurtigt en tilstedeværelse i det lokale skatemiljø med sine stickers, og det var også gennem klistermærkerne, at han fik øjnene op for street art og graffitikulturen.
Hans første kendte sticker forestiller den tidligere wrestler Andre the Giant. Fra Fairey fandt et billede af ham i avisen, og til han hang overalt i form af små klistermærker, gik der ikke lang tid. Mere om Andre the Giant senere.
Shepards store gennembrud med budskaber til masserne skete, da han lavede ”HOPE” plakaten for den tidligere amerikanske præsident Barack Obama i 2008. Den udgjorde forsiden på Time Magazines Person of the Year nummer. Shepard Fairey modtog en personlig tak for arbejdet fra Barack Obama, og gentog i øvrigt succesen med det grafiske arbejde i 2020, da klima- og miljøpersonlighed Greta Thunberg var på forsiden af magasinet Rolling Stone.
En kunstner med mange egenskaber og holdninger
Shepard Fairey ser sig selv som udøvende kunstner, street artist og aktivist. Han mener selv, at han har et ansvar i sit virke, et ansvar for at påvirke folk positivt på den ene eller anden måde, et ansvar for at få folk til at stoppe op og tænke, et ansvar for at vi gør mere for at behandle hinanden og Jorden bedre. Ofte ses ord som ”Peace” og ”Freedom” i hans værker.
At Shepard opfatter sig selv som en aktivist, og at han aktivt bruger sit virke som kunstner i velgørende formål, kan der ikke sås tvivl omkring.
I 2007 stiftede Shepard Obey Awareness Program, der støtter humanitære formål. I den del af Obey designer Fairey limiterede t-shirts med specifikke budskaber. Salget af kollektionen går ubeskåret til det formål, Fairey nu engang har designet t-shirten til, eksempelvis Feeding America, der arbejder for at sikre mad på bordet til alle udsatte i USA.
Et andet klart eksempel på stillingtagen og en aktiv handling i forhold til sin omverden, var den hyldest, Shepard lavede til ofrene for terrorangrebet i Paris i 2015. Shepard fortolkede sin egen grafiske illustration af den franske nationalfigur Marianne, omkranset af ordene ” Liberté, Egalité, Fraternité” – Frihed, Lighed, Broderskab.
Ordene fra førnævnte projekt har endvidere en let revolutionær klang, hvilket nok ikke tages helt ilde op af Shepard. At han ser sig selv som en aktivist ses også tydeligt i ordvalget på Obey’s website. Ord som ”propaganda” og ”manifest” skaber en særlig stemning, aura og univers. Selve brandnavnet ”Obey” er også et bemærkelsesværdigt navn. Direkte oversat til dansk betyder det ”adlyd” – en ordlyd der passer perfekt ind i aktivistens tankegang.
Hvis man stikker næsen frem, risikerer man at få nogle over den – og den erfaring har Shepard Fairey også gjort sig. I forbindelse med en udstilling på V1 Gallery i København malede Fairey et stort mural på gavlen grænsende op til den store tomme grund på Jagtvej 69, hvor Ungdomshuset lå, hvilket skabte stor debat. På gavlen malede Shepard en stor, hvid due og teksten ”Peace”. Under 24 timer efter han var færdig, var den nederste del af værket, der var tilgængeligt, blevet malet over. Der spredtes hurtigt rygter om, at den danske stat skulle have finansieret værket på den omdiskuterede grund, men værket blev faktisk betalt af V1 Gallery. Godt nok gik der ikke længe, før værket blev vandaliseret, men værst var det dog for Shepard selv, da han samme aften, som han åbnede udstillingen på V1 Gallery, var ude for at fejre det i det Københavnske natteliv og blev passet op i en kø til en bar af to suspekte typer, som endte med at give ham og en kammerat nogle på ørerne i aggression over værket på muren op til den tomme byggegrund, hvor Ungdomshuset før lå. Shepard har dog heldigvis efterfølgende udtalt sig i ganske positive vendinger om København, og har i øvrigt været tilbage i byen gentagne gange.
Den øverste del af værket eksisterer fortsat på Jagtvej 69, hvis man skulle være interesseret i at se det. Dog er det en smule medtaget af vind og vejr, og hele den nederste del er dækket af grafitti.
Shepard Fairey’s seneste store udstilling var soloshowet Facing the Giant: Three Decades of Dissent i 2019. Udstillingen reflekterede over Fairey’s virke de sidste 30 år, og blev vist i Grenoble, NYC, Paris, Vancouver Providence og LA. Værkerne i udstillingen samlede op og summerede de mange politisk betonede budskaber og temaer i Fairey’s værker og berørte således emner som oprør, magtmisbrug, klima- og miljøkrise, racisme, kønsdebat, krig og fred og økonomisk imperialisme.
At Shepard konstant følger med i verdens udvikling og har fingeren på pulsen, ses i udstillingen ”Damaged”. Normalt er en udstilling tilgængelig i en rum tid, før den pakkes ned og sættes op et andet sted, for til sidst at blive pakke ned for good.
I forbindelse med udstillingen ”Damaged”, der løb én måned, genskabte man ved hjælp af laseraflæsning, computerrenderinger og grafik hele udstillingen 1:1, så man kan opleve udstillingen gennem VR. Udstillingen er derved mere bæredygtig og på sin vis potentielt evig. En ny, men alligevel klassisk manøvre fra Shepard Fairey’s side. Han formår at være grænsenedbrydende, at skabe en ny måde at anskue kunsten og interaktion mellem mennesker samt at bringe budskaber på en ny måde.
Det er hverken første eller sidste gang, han gør det - som han selv har udtalt i forbindelse med udstillingen: ”On to the next wave”.
Brandet opkaldt efter kæmpen
Men hvornår opstår Obey egentlig? Selve tøjmærket Obey er grundlagt i 2001. Som tidligere nævnt hænger navnet Obey sammen med wrestleren Andre the Giant. Andre’s ansigt blev gjort ikonisk og foreviget af Shepard på nogle af de første stickers han lavede. Andre’s familie var i mellemtiden ikke helt tilfreds, og Shepard måtte derfor skære en væsentlig del fra, eller zoome mere ind på selve ansigtet. Således er det i dag et felt koncentreret omkring øjne, næse og mund, man ser. Den dag i dag benytter Shepard fortsat den ikoniske grafik af ansigtet i Obey’s kollektioner.
Kollektionerne har altid haft et meget grafisk look inspireret af Shepard Fairey’s kunst, og der har derfor altid været en del grafik og budskabstunge styles. Med tiden har kollektionerne dog også udviklet sig i en knap så budskabstung retning. En del af kollektionen består af meget klassisk streetwear med et udtryk, der minder lidt om Stüssy eller Supreme. I forbindelse med spring/summer 2022 får vi hos qUINT både grafiske tees og hoodies, jeans, skjorter - og så har en strikvest og en cardigan også sneget sig med.
Shepard Fairey er meget aktiv og produktiv både i forbindelse med Obey og i sit virke som kunstner. På Obey’s website er der blandt andet et ret så omfattende arkiv af filmklip (50 forskellige filmklip fra 2005 og frem til 2018, hvor det sidst er opdateret), så hvis du ikke har fået nok her, er der rigeligt at dykke ned i.
Tag forbi din qUINT eller find dine favorit styles fra Obey online på vores webshop.