Portræt af DJ John Vincent
John Vincent, også kendt som JVC, har spillet på nogle af verdens største scener, men hans hjerte banker stadig for den intime stemning ved gadefester som Københavns Distortion. Med en baggrund som breakdancer blev han tidligt fascineret af DJ’ens rolle i at skabe atmosfære ved battles og fester, og det førte til, at han i 2009 begyndte sin rejse som DJ under vejledning af den erfarne DJ Graded. Siden da har han optrådt med både danske og internationale stjerner som Icekiid, Gilli, Stormzy og Craig David, samt spillet på legendariske steder som Boiler Room i Indien og Roskilde Festival.
John Vincent er en alsidig DJ, der elsker at skabe et dansegulv uanset hvilken genre, han spiller. Selvom han har optrådt på store scener rundt om i verden, foretrækker han de mere intime settings, hvor han kan være tættere på publikum. Det er netop denne følelse, han ser frem til at genskabe, når han spiller på en container til dette års Distortion på Nørrebro.
INTERVIEW:
1. Hvordan startede din rejse som DJ, og hvad inspirerede dig til at skifte fra breakdance til at stå bag pulten?
Jeg har siden barnsben elsket musik og dans. Der blev altid spillet, sunget og hørt tunes derhjemme med familien - DJ’ing startede som teenager under min tid som b-boy. Til battles og fester, der begyndte jeg at nørde over, hvad DJ’sne gjorde, og hvad de spillede, som fik folk igang. Under den tid mødte jeg min barndomsven Kaspar Trolle, som viste mig, hvordan man mixer. Senere mødte jeg DJ GRADED, som var en ægte O.G. Han tog mig under vingen og lærte mig om scratching og performance-siden af det. Skud ud til legenden David Havstein også, for at låne mig sit udstyr i en lang periode, dengang jeg startede og ikke selv havde mit eget.
2. Hvordan har din baggrund som breakdancer påvirket din tilgang til at skabe stemning og energi på dansegulvet?
Det har meget med det at gøre. Jeg vil altid salute’ danserne og tænker helt klart på dem, når jeg DJ’er, og spotter dem på dansegulvet. Det har 100% også hjulpet mig til at lære og forstå art-formen af at mixe og blende ting, at jeg selv dansede før i tiden. Til at forstå takter og ting som wordplay i musikken/teksterne. Noget jeg også har taget med fra breakdace er for eksempel “wordplay i mellem tracks” fra det ene track til det andet. Selvom det går over de fleste folks hoveder på et dansegulv, så elsker jeg stadig at gøre det, og jeg elsker, når andre DJ’s gør det. Det er endnu en grund til, at jeg saluter dansere, for de forstår dén slags.
3. Du har spillet på scener over hele verden, fra Roskilde, til klubber på Filippinerne og Brasilien, til Boiler Room i Indien. Hvordan har disse oplevelser påvirket dig som kunstner?
Oh! Mumbai var sindssygt! Shoutout Alo Wala.. Shit en oplevelse! Vil sige, at alle former for gigs påvirker en på den ene eller anden måde, både før og efter. Alle de forskellige rejser og steder påvirker og inspirere måden, man spiller på og også måden, man producerer på. Eller det skal det helst? Det er vigtigt og lærerigt at rejse rundt - se hvad der fungerer i og for andre lande, møde andre kreative og tage inspirationen med tilbage. For alle gigs har en form for forberedelse, om det er mental-forberedelse inden showtime, eller når man bruger timer på at digge efter musik til sit set. Og enhver form for indtryk hjælper en med sit craft og at forbedre det.
4. Er der et særligt job i udlandet, der har efterladt et stort indtryk på dig, og hvorfor?
Der er mange moments og minder igennem årende.. Et af dem er Lagos i Nigeria, da jeg skulle DJ’e for en artist, som hedder PRETTYBOY DO. Han havde et headline show, som havde et næsten 6 timers support-lineup med artister, som skulle opvarme, før vi gik på. Det var nærmest en festival. Og mange af dem var artister, som jeg enten allerede lyttede til og/eller kunne finde på at spille i mine DJ sets.Det var vildt at se de artister samlet og optræde, og det var en stor inspiration at se sammenholdet (og konkurrencen) imellem dem. - Ud over DO’s show, linkede han os op med clubs, hvor jeg også spillede i løbet af de dage, vi var der. Fast forward til nu at have en sang med DO, som en del af mit første album “KASAMA”, er også et godt minde. Igen, det er vigtigt at rejse og skabe nye relationer og få inspiration elsewhere end det land, man er bosat i.
Et andet særligt moment jeg husker, er et gig, jeg havde på Chamonix i Frankrig, under Fete De La Musique, hvor vi havde inviteret IVAN$ITO og vores danser homegirls, Olivia og Vanessa med til at optræde et show. Udover at det gik sindsygt godt med vores set med Ivan, så var DJ-settet, jeg spillede, også en viiild oplevelse. Der er en video et sted på IG haha.. Basically fik musikken folk meget oppe at køre - og desværre var der en pige, som spildte sin drink over noget af mit udstyr. Det skal lige nævnes, at pulten var midt i crowded, med folk hele vejen rundt. Men energien var så god og høj, at jeg ikke blev sur - det var et sindsygt gig og har helt klart sat et stort indtryk.
5. Hvordan vil du beskrive din musikalske stil, og hvordan tilpasser du den til forskellige events og publikum?
Det starter fra Hiphop og RnB, det er helt klart min stil. Men igennem tiden er jeg selvfølgelig blevet inspireret af alle mulige forskellige genrer og vibes. Jeg vil sige, at min stil er en blanding af forskellige sounds, fra HipHop og RnB, til Afrobeats, til Dancehall, og alt hvad der kommer ud af det. For tiden kan jeg godt lide at snige Dembow ind. Det kommer an på hvor eller hvad, jeg spiller til, og det er vigtigt at kunne læse et crowd, men det er vigtigst at stole på sin egen mave fornemmelse.. Hvis der er noget, jeg finder disrespectful, så er det stive mennesker, der forstyrrer og tager deres iPhone’s i ansigtet på en DJ og requester sange - Let ‘em cook.
6. Hvilke genrer elsker du mest at spille, og hvordan balancerer du mellem at være en ’open format’ DJ og at dyrke dine egne musikalske præferencer?
Det kommer an på energien til det, jeg spiller til. Kan også godt lide at spille til ting, som nødvendigvis ikke er en “fest-fest”, som en fernisering af kunst eller noget fashion-relateret. Det er ofte, der man kan hive “gems” frem, som ikke behøver at være “vildt” eller “dansegulvs agtigt”. Hvis der er noget, jeg elsker ved en fest, så er det at spille for et poppin dansegulv, men at man også kan mixe en Slow Jam RnB- tune ind, og folk stadig går amok over det - så ved jeg, at jeg har det rigtige crowd foran mig, IMO.
7. Hvad betyder den tekniske del af DJ-håndværket for dig, og hvordan arbejder du med at forbedre dine færdigheder?
Den tekniske del er personligt en stor del af det for mig, fordi det gør DJ’ing sjovere. Både for en selv, men også for en anden at se og høre en DJ. Men det er ikke nogen hemmelighed, at de fleste i en club, ikke kender til det eller er ligeglade. En god DJ ved, hvornår de skal være tekniske, og hvornår det handler om musikken uden at gøre for meget. Men der er altid nogen, som sætter pris på den tekniske del, så vil mene, at det er vigtigt også at gøre, hvis man selv er til den slags. Jeg øver mig, når lysten er der til at øve og nørde - føler aldrig rigtigt, at man kan styre, hvornår man er in the zone til det, selvom det vigtigt “lave lektier” og øve sig. I perioder har jeg lyst til at øve og jamme i flere timer, mange dage i streg - andre gange stener jeg musik ved at lede efter det og bare høre det, uden at røre en decideret pult.8. Du har været en fast del af Distortion line-uppet på forskellige scener siden 2010. Hvad er det ved denne festival, der gør den så speciel for dig?
Det er en staple in the game, når det kommer til festivaler i Danmark, og så er det fedt, at det er på gaden. Især når det er på Nørrebro i lokalkvarteret. Savner til gengæld, da det var i indre by, det var en særlig følelse. Især fordi jeg selv og mange venner arbejdede i de forskellige butikker inde i byen før i tiden. Og de fleste shops havde jo deres egne scener og block parties. Havde æren af at b2b med Tue Track på Pilestrædet mange år tilbage, virkelig et cherised Distortion minde.
11. Du har opvarmet for store internationale navne som Lauryn Hill, Ne-Yo, til Stormzy m.flere. Du har også samarbejdet med danske artister igennem tiden som Gilli, ICEKiiD, til Bikstok for at nævne et par stykker. Hvordan har disse samarbejder formet din karriere?
Det har været en god ting at turnere med danske artister landet rundt. Meget lærerigt på og bag om scenen, også er det en fornøjelse med artister og legender som dem. At opvarme for store udenlandske artister er, og vil altid være en ære, især når det er artister, man synes er fede eller er opvokset med. Lauryn Hill var en kæmpe oplevelse, og det gig kom ud fra nogen IG-stories fra en fest, hvor jeg spillede, som en fra hendes Europa tour-team tilfældigvis havde set. Da jeg fik opkaldet, troede jeg ikke på det til at starte med. Jeg ved faktisk ikke, hvor hun havde mit nummer fra, nu jeg tænker over det? Men hørte hende ad og gav hende alligevel min e-mail. Og rigtigt nok sendte hun en mail med dagsplanen i Forum. Det gav mig efterfølgende en relation til hendes sprøde DJ, DJ REBORN, skud ud til hende, som inden Heartland Festival i år, skrev og inviterede os med til at se showet med Lauryn, Wyclef og hendes søn YG Marley og møde dem. Nævner det for at fortælle, at musik og gigs ofte åbner nye døre til muligheder og andre gigs. Så hvis du, som læser dette, er en ny aspiring DJ, så bliv ved med det! Ikk’ vær bange for at gøre din ting på din måde, det bliver kun federe med tiden..
12. Kan du fortælle lidt om dit projekt ’Club Live’, og hvordan det kombinerer live-musik med DJ-kultur?
Yo… Hands down, Club Live er for mig et af de sjoveste projekter, jeg har lavet. Ikke nok med at det er tætte venner, som jeg har startet det med, så er det en nice challenge hver gang, vi jammer. Basically er Club Live et kæmpe 2 timers live jam - intet aftalt, intet øvet. Bare vibes og musik! Det er et setup, hvor DJ’en er en slags dirigent og spiller sammen med med et liveband. Det går ud på at remixe sange live på scenen med hinanden som en helhed. Også står vi midt på dansegulvet, så folk som er tilstede, er også en del af det. Gotta be there for at mærke og forstå det!
13. Hvad er dine ambitioner for fremtiden, og hvilke nye projekter arbejder du på lige nu?Mine ambitioner lige nu, er, som det altid er, at blive ved med at create! Om det er musik, events og happenings. Hvis jeg må opfordre folk til noget, så er det dét. Bliv ved med at create - der er altid nogen derude, der vil kunne lide det. Der er selvfølgelig også altid nogen, der ikke ville kunne, men de er ligegyldige, it’s not made for them. For tiden arbejder jeg med en norsk sangerinde, som hedder Aila Gato, vi har nogen singles på vej - også stopper jeg aldrig med at lave DJ-edits og Remixes, som jeg selv spiller under mine DJ-sets. Dog for tiden går jeg med tanken om måske at release noget af det som en lille edit-pack? Maybe?
14. Hvordan har din passion for DJ’ing udviklet sig gennem årene, og hvad motiverer dig stadig efter så mange år i branchen?
Min passion for de ting jeg laver generelt, er meget høj. Hvis jeg elsker det, går jeg 110% ind i det. Motivationen er, at jeg altid vil være en “student of the game”. Man lærer hele tiden noget nyt, når det handler om musik og performance. Og ja events, har co-founded et crew under navnet MAHAL KITA CRUE, og vi er meget passioneret, når det kommer til estetikken af vores events, det i sig selv er meget motiverende at arbejde sammen med holdet om.
CITAT :
”...Motivationen er, at jeg altid vil være en “student of the game”. Man lærer hele tiden noget nyt, når det handler om musik og performance...”’
15. Hvis du kunne spille et sted, hvor som helst i verden, hvor ville det være, og hvorfor?Har ikke et bestemt “sted” in mind, men noget som kunne være sjovt at lave, er at curate og hoste en Boiler Room, hvor jeg præsenterer danske DJ’s til platformen. Vi manifestere det nu sammen, haha! Kunne også godt på et tidspunkt i fremtiden tænke mig at lave en koncert med alle de artister, jeg har produceret musik med og for, til et stort show hvor vi optræder sangene. Måske på Roskilde? Dét manifesterer vi også..
16. Hvordan balancerer du dit personlige liv med det intense liv som international DJ?
Jeg tror, så vel som mange andre ting, hvis man lever og breather musik, så føles det som en naturlig balance. Også selvom det at rejse, at være på tour eller at skulle øve sig meget kan være trættende. Men hvis man elsker det nok, så vejer det op.
17. Hvordan vil du beskrive din personlige stil, både på scenen og i hverdagen? Og er der et bestemt look eller outfit, der har været særligt mindeværdigt for dig, når du har optrådt?
Siden jeg var teenager, har jeg rocket streetwear. Men nu til hverdag måske mere casual streetwear, men sætter selvfølgelig også pris på mere gennemtænkte fits - også selvom man bare skal chille, eller handle haha.. Et bestemt look? Da jeg var i Indien for anden gang med Alo Wala, i Pune og spille til en stor festival som hedder NH7. Der havde jeg et purple, næsten pink, Palace sæt på med Bapesta’s til. Det må gerne skille sig ud, når man optræder på en scene, men det er vigtigt, at man er komfortabel.
18. Hvordan vælger du dit tøj til dine optrædener, og hvilken rolle spiller mode i din performance som DJ?
Det spiller faktisk en ret stor rolle for performance-siden. Jeg plejer at have et par fits med at kunne vælge imellem, når det er større shows, for det kommer også an på mood’et den dag. Får også dejligt med hjælp fra min wifey, Maria Paulina, da jeg stoler meget på hendes opinion og øje.
19. Er der bestemte brands eller designere, du foretrækker, og hvordan afspejler de din musikalske identitet?
Kan nok ikke komme udenom, at jeg har set op til early-Pharrell, da jeg var yngre. Hele skate- og streetwearscenen har altid inspireret mig. Og sneakers har også været en del af min identitet siden dengang. Har nogen brands, jeg godt kan lide, men det kommer mere an på outfittet som en helhed, og ikke så meget at flashe selve brandet. Det er næsten federe, at det er brands, man foretrækker at have på, men at det ikke er med store logoer, og at man næsten ikke kan se hvilke det er. Dem som kender det, kender det. Men igen, alt handler om, hvilket mood man er i, og I guess nogen gange, har man også lyst til at floss lidt haha..
20. Hvordan ser du forbindelsen mellem mode og musik, især i DJ-kulturen?
Forbindelsen imellem mode og musik, har altid været en ting og går tit hånd i hånd. Med begge ting handler det blandt andet om, hvad der er nyt og friskt. Men som mennesker er vi jo selvfølgelig forskellige. Nogen går op i fashion og andre gør ikke. Nogen DJ’s går kun op i musikken, og det har jeg fuld respekt for. De fleste vil jo bare gerne føle sig tilpas på deres egen måde, især når man performer, ikk?