Dickies x Obey Collab
Det nye collab mellem Dickies og Obey er mere end bare en ny tøjkollektion, det er også mødet mellem to unikke brandhistorier, to historiske epoker og to vidt forskellige syn på mode. Dickies blev skabt til og for arbejderklassen i 1932, og startede med at producere arbejdstøj til den hårdtarbejdende amerikaner, hvorimod Obey blev grundlagt af den rebelske, provokerende og myndighedsforagtende gadekunstner Shepard Fairey med målet om at udfordre staten. Nu er det klassiske Shepard Fairey logo at finde på den klassiske work pant, work shirt og eisenhower jacket.
En sammensmeltning af to kulturer
Der er nogle brands, brands som eksempelvis Dickies, der ikke glemmer deres rødder. Dickies blev grundlagt som en virksomhed, der producerede arbejdstøj, og netop det har de altid værnet om. Dickies startede som en lille familiedrevet virksomhed, men er med tiden blevet til et multinationalt selskab, der leverer et varieret udvalg af arbejdstøj, herunder afslappet og sikkert fodtøj, arbejdsbukser og jeans, sikkerhedstøj såsom overalls og tilbehør af uovertruffen kvalitet.
Dickies har selvfølgelig engageret sig i spraglede og mere moderelaterede collabs, men det er mere reglen end undtagelsen, at når du ser en mand bære Dickies, så handler det mindre om mode, og mere om at beskytte sig selv mod motorolie og røg fra udstødningsrøret. Det betyder dog på ingen måde, at tøj fra Dickies ikke ser fedt ud – for det gør det. Hvor Dickies blev skabt med et praktisk ønske om at forbedre arbejdsvilkårene for arbejderklassen, var visionen bag etableringen af Obey en helt anden.
En provokerende og skelsættende systemkritiker
Obey er et af den moderne verdens største streetwear brands. Obey blev allerede fra den spæde start anerkendt for sit titulære og iøjnefaldende logo, som prydede alt fra sorte sweatshirts til snapbacks. Obey er et af de mærker, der for alvor ramte mainstreamkulturen indenfor de sidste fem år, men historien går længere tilbage end det. Obey blev nemlig grundlagt i 1989 på Rhode Island School of Design af den studerende Shepard Fairey.
Shepard Fairey fik hurtigt stjernestatus som en modkulturel systemkritiker og provokatør. Han blev på rekordtid anerkendt som en af sin tids største gadekunstnere og illustratører. Ved at inkorporere aktivisme, samt politisk og social propaganda i hans kunst, blev hans arbejde definerende for en hel tidsepoke. I 2004 skabte og publicerede han de omdiskuterede ”anti-war, anti-Bush” plakater, og i 2008 så den ikoniske ”Hope” plakat med Barack Obama dagens lys. Det er altså to vidt forskellige brands som ved første øjekast ikke synes forenelige, der nu løfter sløret for et yderst gennemført samarbejde. I det følgende vil vi bladre tilbage i historiebøgerne, og kortlægge hvordan det hele startede.
Den korte men imponerende historie om Dickies
I 1922 da C. Don Williamson startede en lille familiedrevet virksomhed med sin far og fætter, havde de nok ikke forventet, at deres beskedne foretagende skulle blive så indflydelsesrigt, som Dickies er i modebranchen den dag i dag. Dickies startede som en lille producent af overalls, men blev med tiden verdens største producent af arbejdstøj.
I 1950’erne ekspanderede Dickies og indtog nye markeder. De producerede nu arbejdstøj til store dele af Europa og Mellemøsten. Ekspansionen skete ved at oliebaroner i Texas introducerede det bevendte arbejdstøj til mellemøstlige olieområder. Indtoget på nye internationale arbejdsmarkeder viste sig at være et afgørende skridt i brandets historie. Herefter oplevede Dickies eksponentiel vækst i mange år frem.
I 1989 oprettede Dickies en britisk afdeling i byen Somerset. Nu blev briterne også introduceret for holdbart arbejdstøj i en uovertruffen kvalitet. Dette skulle vise sig at være endnu en forretningsmæssig genistreg, da den nye afdeling agerede som knudepunkt for endnu en ekspansion. Herfra fortsatte Dickies med at udvikle nye produkter, som de promoverede nationalt, hvilket førte til den nuværende status som den førende producent af arbejdstøj i England.
I 1990’erne begyndte flere unge amerikanere, at få øjnene op for Dickies. De så Dickies som mere end bare arbejdstøj. De unge mennesker fandt den rå styling og tøjets holdbarhed tiltrækkende, og Dickies blev langsomt men sikkert et hit i mainstreamkulturen. Trenden fra USA spredte sig til Europa, hvor Dickies nu også blev anset som værende et populært modebrand. Mærkets popularitet blandt unge mennesker er stadig herskende i dag. En vedvarende tendens som er blevet blåstemplet af prominente skikkelser som Justin Timberlake, Avril Lavigne og TLC, der alle har båret Dickies ved flere lejligheder.
Det nye collab repræsenterer altså to unikke brandhistorier i smuk forening.