Butter Goods
Butter Goods, eller Butter som de også omtaler sig selv, har sin oprindelse i Australien tilbage i 2008. Butter danner rammen om et univers, hvor skateboarding og musik mødes, og deres styles er inspireret af de forskellige kultururer, både modekulturer og subkulturer, der typisk eksisterer i begge universer.
Butter Goods design og udtryk er lettere inspireret af nogle af klassens store drenge som eksempelvis Supreme og Stüssy. Ikke som en kopi af deres styles og udtryk, men som en positiv anerkendelse af den æstetik de brands har skabt som værende førende i den del af modebranchen og den subkultur, der hersker omkring surfing og skateboarding.
En anden tydelig inspiration fra nogle af de tunge drenge er det faktum, at Butter ikke re-stocker på deres produkter. First come, first served. På den måde skabes en begrænsning af tilgængeligheden og et hype omkring produkterne og brandet. En businessmodel Supreme også er kendt for at bruge. Det betyder altså, at når det begrænsede parti, der lander hos qUINT, er solgt, så kommer præcis de produkter umiddelbart aldrig igen.
Generelt har man set en tendens over de seneste år, hvor skateboardkulturen har haft en større og større indflydelse på modeverdenen. Både i takt med at skatebrands er blevet mere anderkendte som almene modebrands, men også i takt med at flere af de store modehuse lader sig inspirere mere og mere af skateboardkulturen. Et ikonisk eksempel på dette fænomen er Supreme x Louis Vuitton samarbejdet fra 2017. Et andet eksempel på den stigende indflydelse fra skatebrands, i dette tilfælde udtrykt ved det tunge økonomiske fodaftryk, er da Supreme sidste år blev opkøbt af VF Corp, der også ejer Vans og The North Face, for den svimlende sum af 2,1 milliarder dollars.
At Butter Goods selv er ved at opbygge sig et godt renommé ses blandt andet i nogle af de samarbejder de har været en del af. Blandt deres collabs kan nævnes HUF, Magenta Skateboards og DC samt blandt andre kunstneren Ben Gore og pro-skateren Alex Schmidt fra Los Angeles. Det er også blandt Butters collabs, at man kan finde et eksempel på tidligere nævnte inspiration i musikkens verden i form af Butters Gil Scott-Heron Fundraiser tee. Et samarbejde med Che, datter af den hedengangne, legendariske musiker og sanger Gil Scott-Heron. Et samarbejde hvor Butter søgte at skabe opmærksomhed omkring og rejse velgørende midler til kampen mod racisme og ulighed.
I deres logo leger Butter for hver sæson med forskellige fonte, der gør brandet evigt genkendeligt, men alligevel varieret. Et andet karakteristika der går på tværs af alle kollektionerne er brugen af en form for ”visuel maskot”, som går igen på flere styles. I den ene kollektion kan det være blomster og en sommerfugl, mens en anden kollektion er præget med engle. I Butter Goods kollektionen til kommende sæson SS21, der lander hos qUINT, finder man blandt de ”visuelle maskotter” både en bille, modne jordbær og en brændende tændstik.